Motion till Kyrkomötet
Delegationslista i varje församling

Mot 2005:39

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram en formulering till kyrkoordningen som talar om att det alltid skall finnas en delegationslista i en församling.

Motivering

För verksamheter i kommuner och landsting är en delegationslista ett viktigt verktyg som tas fram och bestäms av någon nämnd eller styrelse. Delegation görs för att på ett bra sätt fördela ansvarsområden och uppgifter. Detta för att inte allt för mycket skall ligga på chefsnivå och därmed belasta chefsnivån med för mycket uppgifter och ansvar.

Enligt kyrkoordningen ligger nästan allt ansvar i en församling på dess kyrkoherde. Det är en god utgångspunkt och en riktig tanke enligt Svenska kyrkan. Problemet blir i vissa församlingar att kyrkoherden blir alltför belastad eller helt enkelt inte förmår att delegera uppgifter på ett bra sätt.

Det vore rimligt att det tas fram en formulering till kyrkoordningen som talar om att det alltid skall finnas en delegationslista i en församling.

Träslövsläge den 29 juni 2005

Karl-Gunnar Svensson